Како изабрати занимање

О ЧЕМУ СВЕ ТРЕБА ДА ВОДИШ РАЧУНА КАДА РАЗМИШЉАШ О БУДУЋЕМ ЗАНИМАЊУ?

Пре свега треба добро да "упознаш себе" и да размислиш о томе које су твоје склоности и интересовања ( шта је то што волиш да радиш, шта ти причињава задовољство), твоје вредности ( шта желиш да постигнеш на послу,шта ти је још битно осим добре зараде…), твоје особине ( различита занимања "траже" различите особине) као и способности које поседујеш. Када размишљаш о способностима треба да знаш да је свако од нас способан за већи број занимања, али ни за кога не можемо рећи да је способан баш за све. Зато треба да поставиш себи нека од следећих питања:

  • Шта ми добро иде?
  • Где постижем најбоље резултате?
  • Које су моје слабије тачке?
  • Да ли се јасно изражавам? Да ли ми писање састава иде од руке?
  • Да ли се добро сналазим са бројевима?
  • Да ли вешто рукујем алатима?
  • Да ли се сналазим у простору? Да ли могу лако да се снађем у непознатом граду уз помоћ мапе?
  • Да ли брзо укапирам како ради машина или уређај?

Када размишљаш о особинама које поседујеш треба да покушаш да одговориш на следећа питања:

  • Да ли волим да планирам и организујем своје активности? Или волим да други организују уместо мене?
  • Да ли се трудим да помогнем другима, ако могу? Имам ли стрпљења за људе?
  • Да ли обраћам пажњу на детаље? Да ли ми пријају активности у којима морам да водим рачуна о детаљима?
  • Да ли волим да сам стално у покрету? Или ми више пријају мирне активности?                                               

Када говоримо о вредностима треба да размислиш о томе шта ти је важно на послу:

  • могућност да напредујеш
  • да оствариш своје потенцијале
  • да можеш да помажеш људима
  • да се стално дешавају промене и да има узбуђења
  • да имаш јасне, устаљене радне задатке
  • нешто друго? Покушаш да одговориш шта би то могло да буде.

ШТА ЈОШ ОСИМ "УПОЗНАВАЊА СЕБЕ", ТРЕБА УРАДИТИ?

Потребно је да се информишеш о средњим школама које постоје у твојој околини, смеровима у оквиру тих школа, могућностима које ти се пружају када завршиш одређену средњу школу.

Гимназије – у гимназијама се ученици припремају за даље школовање на факултетима или високим школама струковних студија. Трају четири године и пружају широко опште образовање. Типови гимназија: гимназија са смеровима (друштвено-језички смер; природно-математички смер), гимназија општег типа, војна гимназија, гимназија за ученике са посебним способностима (филолошка гимназија, математичка гимназија, гимназија за ученике са посебним способностима за физику, гимназија за спортисте).

Средње стручне школеоспособљавају за рад, али ти дају и могућност за наставак школовања на високим школама струковних студија и на факултетима. Школовање у њима траје три или четири године, у зависности од образовног профила који упишеш. Сваки образовни профил изучава се према образовном програму којим се стичу знања и вештине који су потребни за обављање послова у једном или више сродних занимања.

Средње уметничке школе трају три или четири године. Оспособљавају за рад у уметничким занимањима и припремају за даље школовање. У њих се уписују ученици са израженим талентом и уметничким склоностима. Средње уметничке школе су: музичке школе, балетске школе, уметничке школе ликовних области.

Поред прикупљања информација о средњим школама веома је важно да знаш:

  • да ли желиш да радиш после средње школе?
  • да ли желиш да наставиш да се школујеш?
  • да ли желиш да прво стекнеш неко занимање, а онда наставиш даље са учењем?

Битно је да знаш и како се то најчешће греши у избору средњих школа:

  • тако што упишеш школу најближу кући јер те мрзи да путујеш;
  • тако што се поведеш за друштвом;
  • тако што те родитељи убеде да наставиш породичну традицију а тебе то уопште не занима;
  • тако што упишеш школу која је популарна;
  • тако што се упишеш било где јер имаш слаб успех;
  • тако што ти у обзир долази само једна школа;
  • тако што упишеш неку школу зато што мислиш да је лака, а не занима те то што се у њој учи.

Такође је битно и да размислиш о резервним опцијама: истом образовном профилу у другим школама ( може бити потребно мање поена за упис истог смера у другој школи ), другим образовним профилима ( није извесно да ли ће бити довољно поена за упис жељеног образовног профила па је потребно размислити о сличним, сродним смеровима и другим смеровима који би могли одговарати).

На које све начине можеш да се информишеш о избору средње школе?

Питај: предметне наставнике, психолога и педагога, родитеље, рођаке и пријатеље.

Посети: неку државну институцију, предузеће, радњу; средњу школу.

Проучи: штампане материјале,радио и ТВ емисије, интернет ( www.vodiczaosnovce.nsz.gov.rs, www.skolarac.net).

Можеш да одеш и у ЦИПС ( Центар за информисање и професионално саветовање) који се налази у Филијали Нови Сад НСЗ, Алберта Томе 2. Ту те чекају различити информативни материјали, конкурси, информатори, документи о средњим школама који постоје у Јужно Бачком округу, описи занимања…)

ИНТЕРНЕТ АДРЕСЕ СРЕДЊИХ ШКОЛА У НОВОМ САДУ

www.jjzmaj.edu.rs                                             www.s-markovic.edu.rs              www.masinskans.edu.rs

www.gimnazis.edu.rs                                        www.ekosmile.edu.trs                mmaricajnstajn.edu.rs

medicinskans.znanje.info                                 www.poljosko.edu.rs                  www.tspavles.znanje.info

www.etspupin.edu.rs                                        www.isidorbajic.edu.rs               www.baletska.com

www.sspinki.edu.rs                                           www.skolazadizajnbogdansuput.edu.rs

www.smp.edu.rs

 

                                                                                                                  

                                                                                                                          Милана Илишевић, мастер педагог